Преди да забременея

Какво да правя преди да забременея? Нужно ли е някаква подготовка или да сме спонтанни? Кога е най-благоприятно за забременяване?... и куп други въпроси сигурно ви терзаят и искате отговор, тук и сега! Не се притеснявайте и още въпроси ще изникват, на повечето ще има отговор, а на тези които не намерите ще се опитам аз да ви отговоря. Не се тревожете, според  проучвания, че всичко за което се безпокоим в живота:

87% - никога не се случва

7% - наистина се случва

6% - можем по някакъв начин да повлияем върху изхода

 Което може да интерпретираме, че по-голямата част от страховете ни няма да се случат, а малкото които наистина ще се случат не можем да контролираме.

 Бъдете весели, позитивни и усмихнати. Смейте се, смейте се до „пръсване“, така създавате реакции в организма, които водят до повишаване на тонуса, самочувствието и имунната ви система. Всичко това води до едно чувство на здраве и щастие! А това е най-важното да се чувствате добре и по време на бременността, която под една или друга форма „стресира“ организма ви. И тук е много важно да подчертая, че бременността е ФИЗИОЛОГИЧЕН процес и в никакъв случай не трябва да се възприема като бреме или още по-лошо като болест. Скъпи дами, вашия организъм, физиология и цикличност на процесите са създадени за да може да износите една или няколко бременности, приемете го и се радвайте на този процес. Чувал съм много жени да казват, че това е бил един от най-хубавите моменти в живота им! Вие ставате още по-хубави, очарователни и обаятелни по време на бременността!

 Важните моменти и неща, на които да обърнете внимание преди да забременеете са много, но тук бих обърнал внимание на някои конкретно:

  • Фамилна анамнеза
  • Консултация с Акушер-Гинеколог
  • Алкохол, тютюнопушене, злоупотреба с медикаменти и наркотици
  • Хранене
  • Спорт
  • Взаимоотношения в семейството (само и единствено между партньорите)

 

Какво означава фамилна анамнеза? Анамнеза означава разпит. Е, разбира се няма да разпитвате партньора си под прожектор, в тъмна стая. Това  означава да се запознаете с рода на човека до вас, да се поинтересувате дали някой има някакво сериозно заболяване. Има заболявания, които се предават на поколенията. Вие може да не сте здравен работник и да не знаете кои се предават и кои не, но е добре да сте запознати и при някакво съмнение да се посъветвате с вашия общо практикуващ лекар(GP), акушер-гинеколог, лекар от друга специалност. В определени случаи може да се наложи да се направи генетична консултация и вземане на изследвания. Тази информация не е толкова стресираща и плашеща, сега така ви се струва. По-добре рано да получите необходимата ви информация и да вземете  съответните мерки, отколкото да чуете от някъде нещо и да сте далеч по-стресирани, когато вече сте бременна. И пак се върнете малко по-нагоре и прочетете за страха и безпокойството! При наличието на проблеми не означава да зарежете партньора си, а да търсите решението заедно, с помощта на съответния специалист.

Консултация с Акушер-Гинеколог.  Преди да забременеете е добре да се срещнете с вашия Акушер-Гинеколог и да споделите плановете си. След като разговаряте с него е необходимо да се извърши гинекологичен преглед, при който да се отхвърлят възпалителни заболявания, туморни образувания, отклонения от нормата на статиката и позицията на гениталиите, при необходимост се взема секрет за микробиологично изследване. Добре е да се вземе и цитонамазка. Знам, че гинекологичния преглед винаги се свързва с неприятно изживяване, но мили дами в ръцете на внимателен лекар няма да изпитате болка. Повечето гинеколози биха извършили и ехография, която дава допълнителна информация за разположението, размерите, периода от месечния цикъл, готовност за забременяване и т.н. Тук искам да уточня, че гинекологичния преглед НЕ е опасен дори и по време на бременност. Той трябва да се извършва, защото дава допълнителна ценна информация, която не може да се получи само с ехография. Има случай, в които отказа от гинекологичен преглед би довел до неправилна диагноза и неправилна терапия.

 При желание от ваша страна за бременност бих препоръчал да се вземат и някои кръвни изследвания, а имено Кръвна група и Резус фактор на партньорите – има състояние, при което ако майката е с отрицателен резус фактор, а бащата с положителен при повторна бременност има риск за усложнения на плода, ако през първата не е направена профилактика с anti-D gammaglobulin; ПКК(пълна кръвна картина) – най-общо казано показва наличието или отсъствие на анемия и инфекция; глюкоза или кръвна захар – повишава се при диабет; АСАТ и АЛАТ – чернодробни ензими, показват дали има увреждане на черния дроб; билирубин – бива два вида, съдим по него за чернодробната функция и за хемолитични анемии; урея и креатинин – показват бъбречната функция; токсоплазмоза IgM и IgG – паразитоза, която уврежда плода; Хепатит Б и Хепатит С – инфекциозни заболявания, които могат да доведат до тежки чернодробни нарушения; СПИН – инфекциозен синдром, при който имунната система е подтисната и организма е с намалени съпротивителни сили срещу инфекции и новообразувания в организма; сифилис – инфекциозно заболяване, водещо до тежки увреждания на нервната система у заболелия, ако не се лекува и до тежки увреждания на целия организъм на плода. Всичките тези заболявания в голям процент се предават и на плода в утробата или по време на раждането. Изследва се също и урината за наличие на захар, белтък, седимент, увеличени продукти на билирубина, бактерии и т.н.

 Бих ви препоръчал да посетите стоматолог преди да забременеете, както и между 20-30 гестационна седмица на бременността. Има проучвания, които показват, че при наличие на инфекции в устната кухина вероятността за преждевременно раждане се увеличава.

 Забременяването сложен биологичен процес, който изисква оптимални условия, то става след като е настъпила овулацията. Овулацията е процес на отделяне на яйцеклетката от зрелия фоликул в средата на менструалния цикъл. Ако жената е с 28 дневен цикъл овулацията настъпва на 14+/-2 ден. След като настъпи овулацията има около 24 часа да се оплоди от сперматозоид в една от маточните тръби. Проследяването на овулацията става с тестове, които се предлагат в аптеките, които се базират на пика на LH(лутеинизиращ хормон - женски хормон). При поликистоза на яйчниците този тест е неприложим, поради високото ниво на LH през целия период на цикъла. Вашия гинеколог също може да определи приблизително деня на овулацията по следене на “зеничния феномен” на цервикалния канал, точливостта, гъстотата и цвета на цервикалната слуз, както и на фоликулометрията. За оптимизиране на вероятността за забременяване е добре да се практикува секс по един път на 24 часа, защото колкото повече еякулации има мъжа, толкова повече намаля оплодителната му способност. Може да прозвучи забавно, но за оптимизиране на процеса е добре жената да получи оргазъм, защото спермата се „засмуква“ в цервикалния канал, матката се контрахира, увеличава се подвижността на маточните тръби, а това са процеси които спомагат придвижването на сперматозоидите и яйцеклетката едни към други.

 Още преди да забременеете започнете да приемате фолиева киселина по 400 микрограма дневно до 12-13 гестационна седмица. Сега логичният въпрос е от кога да започнем да я приемаме? Има публикации, в които пише 4 или 12 седмици преди концепцията, но аз бих питал – от къде знаем кога ще забременее една жена – никой не знае. Ето защо бих ви посъветвал да започнете да пиете фолиева киселина по 400 микрограма дневно от момента, в който започнете да правите опити за забременяване или месец рано. Фолиевате киселина се приема за превенция на дефектите на невралната тръба.

Алкохол, тютюнопушене, злоупотреба с медикаменти и наркотици – защо да не ги употребяваме преди и по време на бременността, както и когато кърмим.

 Алкохолът намалява репродуктивните възможности както у мъжа, така и у жената. Има много проучвания, според които алкохола влияе вредно върху органогенезата (образуването на отделните органи), като и върху развитието на органите.

 Тютюнопушенето също влияе негативно и у двата пола. Както при повишената консумация на алкохол при мъжа, така и пушенето води до намалена сперматогенеза (образуване на сперматозоиди) така също и на техните оплодителни способности.

 При жените вредните ефекти от тютюнопушенето са даже повече върху репродуктивните й функции. Веществата в цигарения дим намаляват подвижността на маточните тръби, мястото където става същинското оплождане на яйцеклетката, водят до спазъм на малки съдове в лигавицата матката(ендометриум), които води до слабо развит и непълноценен да поеме оплодената яйцеклетка ендометриум. Пушенето води по-често до аборт, преждевременно раждане, плацента превия, плацента акрета, по-ниско тегло на плода в сравнение със същото при деца на непушачи, по-чести кръвотечения по време на бременността, повишена заболяемост и смъртност на плода и т.н.

 Злоупотребата с алкохол, както и тютюнопушенето като цяло водят да много негативни ефекти върху организма като цяло, което се отразява в много аспекти както върху възможността за зачеване, така и за износване на бременността!

 Тук е момента всички пушачи да се замислят не само какво причиняват на себе си, но и околните непушачи, които харесват вашата компания, но очевидно не и вашите навици, а най-вече да се замислят колко вредят на поколението си!

 Преди да забременеете и когато вече сте бременни и приемате медикаменти във връзка с някакво заболяване, е задължително да се консултирате с лекуващия ви лекар(този, който ви е изписал медикамента) и с вашия гинеколог. Не приемайте никакви лекарства по време на бременност без да сте се консултирала с лекар.

 Употребата на наркотици е много сериозен проблем. При нея има много отрицателни ефекти върху човека, репродуктивните му способности и бременността, има социално, криминално отражение. Дори и да влезна в подробности едва ли  няколко изречения бих убедил някои да се откажи от наркотиците. Наркозависимите имат нужда от сериозна подкрепа и помощ от специалисти. Тук е редно да споделя, че процента на заболелите от СПИН, Хепатит С, Хепатит Б тук е много висок, а тези болести могат в много голям процент да се предадат както на партньора, така и на поколението!

       Хранене. Сигурно сте чели и знаете много повече диети, начини на хранене от мен, но все пак ще отделя няколко изречения и за това. Смятам, че този въпрос е от съществено значение.

    По време на бременността се увеличава приема на калории, като към края й това са около 30-35% повече от небременна жена. Тук искам да избързам малко и да кажа, че бременната жена не трябва да мисли, че трябва да яде като за двама. Уважаеми дами, бременността не е оправдание „да изядете Света“ – това само може да ви навлече здравословни  проблеми, а освен това не е естетично и даже е грозно. Разбира се, че не трябва да гладувате! Не трябва да има крайности, бъдете умерени във всичко.

 Приема на храна трябва да бъде разделен на няколко храненето на ден. Според мен 3-4-5 хранения на ден е оптимално. Да, в забързаното ежедневие това е доста трудно, но ако сте разумни може да поставите 2-3 плода в чантата си преди работа и да ги изядете преди обед и  следобед. Така ако закусите преди работа, имате обед и лека вечеря и още едно- две хранения между тях, ще сте имали 4-5 хранения.

 А какво да ядем? И преди и по време на бременността храната ви трябва да съдържа достатъчно белтъчини, въглехидрати, мазнини, витамини и микроелементи, ето защо най-важното е да се храните с разнообразна храна. Ако може да имате 40-50% от храната да ви е зелена би били чудесно. Под зелена храна имам предвид плодове, зеленчуци, ядки без термична обработка или с минимална такава. Тези храни запълват стомаха ни, карат ни да се чувстваме сити с по-нисък внос на калории, съдържат голямо количество вода, фибри, които спомагат за по-добрата работа на храносмилателната ни система. Хранете се с продуктите, които са актуални за сезона, така плодовете и зеленчуците са с най-високо съдържание на витамини, така важни за вас и вашата рожба. Така няма да се наложи да взимате хапчета с витамини, от които може да ви изчезнат киселини.

  Много важно е приемането на белтъчини. Не е задължително да са от месо, защото имам много дами, които не предпочитат да ядат месни продукти. Но то трябва да бъде заместено с достатъчно количество и качество белтъчини. Да не забравяме, че в месото има много желязо, а по време на бременността хемоглобина спада и понякога се налага внос на желязо с медикаменти. В нормалната диета трябва да има и мазнини. Мазнини има в животинските продукти, ядки и т.н.

 Въглехидратите също са много важни. Както знаете те могат условно да се разделят на прости и сложни. Простите са в шоколада, захар, мед, сладките и т.н. Сложните са в картофите, хляба, ориза и т.н. Във вашето хранене трябва да има поне 30% въглехидрати, но най-вече от сложните. Трябва да знаете, че в сладките плодове има много прости въглехидрати, така че и с тях ги набавяте. Внимавайте с простите въглехидрати, защото с тях се напълнява много бързо. Консуматорите на газирани напитки и натурални сокове също трябва да са наясно, че една чаша 250мл се изгаря с 20 минути високо интензивно въртене на крос тренажор, поради високото съдържание на захар. Едва ли ще се качвате на крос тренажора ви всеки път когато изпиете чаша газирано/сок, така че помислете да я смените с вода или чай. Не искам да кажа, да се откажете от любимите си храни и напитки, а просто да ги ограничите до 1-2 чаши сок на ден и един шоколад 100гр. на 2-3 дни или равностойността им в калории. Искам да спомена, че черния шоколад е най-здравословен.

 Радвайте се на храната, която консумирайте, но не я превръщайте в основното си забавление.

 Важно е да спомена, че в края на бременността жената трябва да е наддала не повече от 10-12кг от първоначалното си тегло! Реално бременната е наддала около 4-5кг, когато извадим плода, плацентата, увеличената матка, увеличеното количество течности и т.н.!

Спорт. Спорта е важен както за жената, така и за мъжа. Когато спортуваме имаме по-добър тонус, кръвообращение, жизненост, енергичност, самочувствие, по-реактивен имунна система, намаля стреса и т.н. Спортуване води до намаляна на килограмите, за сметка на мазнините в най-голяма степен. Това има значение при някой състояния като поликистоза на яйчниците, като се увеличава репродуктивната способност. В начално състояние на намален глюкозен толеранс или начален диабет диета и спорт могат да повлияят благоприятно.

 Какво и къде да спортуваме? Това е въпрос на ваш избор, аз лично бих ви посъветвал да избягвате статичните спортове като фитнес. Друг съвет е да си намерите място за спорт с треньор или човек, който да ви прави тренировките. Не случайно те са с най-добри тела, те знаят какво правят. Самостоятелните тренировки, ако преди това не сте се занимавал със спорт не са за предпочитане. Това е това, защото вие може да не си познавате способностите и  да се подцените или надцените. И в двата случай, ще има слаб ефект или даже контузии. Треньора ще ви наблюдава, може да ви тества и ще нагласи натоварването спрямо вас. Излиза малко по-скъпо, но крайния резултат ще ви хареса. Дали ще посещавате групови или индивидуални занимания е въпрос на личи предпочитания, време  и не на последно място пари. Изберете си спорт, който ви развлича, забавлява и с който може и да „изпуснете парата“. Пробвайте различни спортове и различни места, на които да практикувате. По време на бременността може да практикувате различни спортове, ако не е противопоказано при определени състояния, но в никакъв случай нищо силово. Пробвайте с йога, каланетика, тае-бо, зумба. Важно е да се движите преди и по време на бременността. Колкото повече спортувате, толкова по-леко ще ви е да носите допълнителните килограми, повече червени кръвни телца ще имате, по-лесно ще ви е по време на раждането, по-издръжлива ще сте, с по-висок праг на болката, както и по-бързо ще се възстановите след раждането.

 Спорта е здраве ако е практикуван само в разумни граници. Не забравяйте, че стават контузии и травми. Те се получават най-вече от невнимание, пресилване, неправилна загрявка или практикуване, както и от други участници в спорта. Когато спортувате никога не оставайте на едно място неподвижни в центъра на събитията без да гледате другите. Тук мога да дам много примери, но ако играете тае-бо и вие се изморите и спрете да се движите в ритъма на групата или даже седнете, някоя участник може да ви ритне или удари по невнимание. В крайна сметка не е важен кой е виновен, а това че вие сте контузена!

 Обърнете внимание на екипировката. Добрия и комфортен екип не трябва да го усещате. Лошо подбрания екип, обувки и т.н. може да ви откаже преждевременно.

 Аз лично тренирам в WoW Sport – повече информация може да намерите на www.wowsport.info

Взаимоотношения в семейството (само и единствено между партньорите).

 Създаването на нов живот трябва да е продиктувано от ЛЮБОВ!

Преди да създадете семейство и деца трябва да си дадете сметка, че това е завинаги. Трябва да сте уверени, че го искате в конкретния момент, с конкретния партньор! Създаването на дете няма да реши нерешени проблеми. Не го използвайте като отдушник! В отношенията между двама има само двама! Не позволявайте да се намесват други хора, колкото и близки да са ви те. „Много баби – хилаво бебе.“

 Тъй като мъжете и жените се различаваме в някои отношения – говорете! Говорете, споделяйте, размишлявайте и взимайте решенията заедно. Опитайте се да си създадете хоби или задължения, които да изпълнявате заедно. Така ще можете да прекарате повече време заедно, да решавате задачи и постигате синхрон помежду си.

 Като стана въпрос за говорене, трябва да спомена някои различия между мъжете и жените като цяло и в говоренето.

 Жените са създадени да вършат няколко задачи едновременно – да говори по телефона докато глади, наглежда децата, гледа любимия си сериал, готви и премисля какви задачи да даде на мъжа си. Мъжете от своя страна изпълняват само по една задача, в която се вглъбяват – той може да гледа мача и да разпознава всеки играч само по едно движение, като спомене поне последните 3 отбора, в които е играл, той може да оправя контакта в спалнята, или да поправя колата, но през това време не чува, какво му говори жената. Той кима с глава и вие си мислите, че ви е разбрал, ама той дори не ви е чул. Това е защото мъжете вършат задачите си една по една. Не трябва да му се сърдите, а разберете и да знаете кога да му говорите – например в полувремето имате 15 мин за разговор.

 Защо жените говорят толкова много?  Жените се справят със стреса като говорят. Те обичат да споделят, разказват и да се вълнуват. Мъже не се опитвайте да давате решения на жените, те не искат това, те искат да ги изслушате, да бъдете съпричастни и състрадателни към техните проблеми. Изслушвайте ги, утешете ги, че винаги могат да разчитат на вас и ги подкрепете. Тя ще ви обожава и ще е вечно ваша!

 Защо мъжете мълчат? Мъжете се справят със стреса като гледат мач, ровят се в нета, оправят колата. Когато един мъж се върне от работа има нужда от малко време, за да се отърси от стреса. За това дами не нападайте мъжете си веднага от вратата с вашите проблеми или задачите, които ще му възложите. Дайте му 20-30 мин да се съвземе като му кажете, че вечерята ще е готова скоро, питайте го дали иска бира или да си вземе душ и му кажете, че имате нужда от него и искате да поговорите за нещо, което ви тревожи. Той ще се радва на вашето внимание и ще се чувства щастливец!