Хранене, което да подготви тялото за зачатие

Разнообразна храна

Проблемът с зачеването на дете е сравнително често срещан, изпитван от всяка шеста двойка.

Факторите, които влияят върху плодовитостта, могат да бъдат генетични, екологични или поведенчески. Съществуват различни медицински лечения, които увеличават плодовитостта и подпомагат зачеването, но те могат да бъдат инвазивни и скъпи. В много случаи фокусирането върху храната и храненето е прост и ефективен подход за увеличаване на плодовитостта на мъжете и жените.

Съвети за мъжете: Какви хранителни вещества са важни за плодовитостта?

Храната и храненето влияят върху качеството на сперматозоидите при мъжете. Качеството на сперматозоидите определя колко добре сперматозоидите плуват и колко лесно те могат да оплодят яйцеклетка. Сперматогенезата, 90-дневният процес на развитие на сперматозоиди и увеличаването на броя на сперматозоидите са явления, които се влияят изключително много от храненето. Това, което човек яде днес, ще определи качеството и количеството на спермата му след 90 дни. Ето защо е важно мъжете да се хранят здравословно докато правят планове за бебе.

Две хранителни вещества, които са от съществено значение за здравите и обилни сперматозоиди са цинкът и фолатите. Цинкът е необходим за сперматогенезата и подвижността на спермата. Добрите източници на цинк включват стриди и постно червено месо, както и ядки, сусам, боб и пълнозърнести храни. Фолатът е необходим за синтеза на генетична информация или ДНК, която се намира в спермата. Добрите източници на фолиева киселина включват плодове и зеленчуци, особено зелени листни зеленчуци и зърнени продукти.

Сперматозоидите също трябва да бъдат защитени, след като се образуват. Те лесно се увреждат от свободните радикали, които циркулират около тялото и увреждат клетките. Антиоксидантите са молекули, които могат да предпазят от това увреждане като неутрализират свободните радикали. Антиоксидантите включват хранителни вещества като витамин Ц, витамин Е и селен и голям брой други съединения, открити в плодовете, зеленчуците и пълнозърнестите храни.

Изследователи от Съединените щати установяват, че мъжете, които консумират по-големи количества фолат, цинк и антиоксиданти (витамин Ц и Е) от храната и добавките, произвеждат сперматозоиди с по-малко увреждане на ДНК. Тези открития са най-изразени при по-възрастните мъже.

Изследователи в Холандия установиха, че комбинирана добавка от цинк и фолат, взета под наблюдение на специалист, увеличава броя на сперматозоидите при мъжете. Поради липса на достатъчно доказателства (т.е. проучвания с относително малки проби и участници), тези констатации тепърва ще бъдат преведени в конкретни препоръки, които могат да бъдат направени от здравните специалисти. Но за момента могат да бъдат използвани като ориентир.

И така, какво можем да посъветваме мъжете?

Мъжете могат да подобрят плодовитостта си като консумират балансирана диета, която включва разнообразие от пресни храни, които съдържат фолиева киселина, цинк и антиоксиданти.

Тези храни включват постно месо, плодове, зеленчуци и пълнозърнести зърнени храни. Предотвратяването на увреждане на клетките от свободните радикали също е важно. Фактори, които водят до увеличаването на свободни радикали включват тютюнопушенето, употреба на наркотични вещества, прекомерна консумация на алкохол, замърсители, наднормено тегло и инфекции.

Съвети за жените: Какви хранителни вещества са важни за плодовитостта?

Жените със здравословно тегло имат по-висок процент на плодовитост от тези с поднормено или наднормено тегло. Значителната загуба на тегло може да наруши менструалния цикъл, докато излишното наддаване на тегло може да повлияе на хормоните, които регулират овулацията и бременността. Затова се препоръчва жените да постигнат здравословно тегло, преди да забременеят.

В Австралия, Кралският австралийски и новозеландски колеж по акушерство и гинекология (RANZCOG) препоръчва на жените да постигнат и поддържат здравословна, балансирана диета преди зачеването.

Балансираната диета включва разнообразие от пресни храни като пълнозърнести зърнени храни, плодове, зеленчуци, добри източници на протеини от постно месо и зеленчуци и богати на калций храни.

Изследователи от Харвардското училище за обществено здраве предполагат, че добре балансираната диета, която включва въглехидрати с нисък гликимичен индекс, мононенаситени мазнини и протеини от предимно растителни източници, може да увеличи плодовитостта на жената. Откритията им не гарантират бременност, но посланията за здравословно хранене могат да се прилагат от всяка една жена, която се стреми да забременее.

Съвет към жените е също да приемат пренатални хранителни добавки преди зачеването. Препоръките варират в различните държави.

В Австралия се препоръчва жените да приемат поне 400 μg доза фолиева киселина поне един месец преди зачеването и през първия триместър за профилактика на дефекти на нервната тръба (NTD). Препоръчва се доза от 150 μg йод по време на бременност и кърмене, за да се предотврати хипотиреоидизъм по време на бременност и да се оптимизира развитието на мозъка и нервната система на плода.

Допълнителни добавки могат да бъдат Може да се наложи допълнителна добавка в случай на хранителен дефицит, някои популационни подгрупи и ограничени диети (повече за това следващата седмица).

При определени групи от хора, с хронични заболявания или нетолерантности към определени храни, може да се наложи допълнителни хранителни добавки подбрани и препоръчани от специалист, за да се избегне хранителен дефицит. Повече по темата ще дискутираме по време на онлайн семинара.

Но е важно да разберем, че шренаталните добавки не гарантират бременност, но помогнат за оптимизиране на хранителния статус на жените, които целят бременност, и при които тя вече е факт.

И така, какво можем да посъветваме жените?

Жените могат да подобрят плодовитостта си като постигнат здравословно тегло и приемат балансирана диета, която се състои от разнообразие от пресни храни. Пренаталните добавки също са важни за жените, плануващи бременност.

Изборът на храна може да не реши всички проблеми с плодовитостта, но осигурява много добър старт.

Накратко:

Както мъжете, така и жените могат да подобрят режима си на хранене, за да увеличат плодовитостта си.

Мъжете се съветват да се съсредоточат върху качеството на диетата, тъй като това се отразява на качеството на сперматозоидите им- дори месеци преди зачеването. Храните, богати на антиоксиданти, също могат да предпазят от увреждане на сперматозоидите.

Жените се съветват да постигнат здравословно тегло преди зачеването, за да регулират хормоните, свързани с овулацията и бременността. Балансираната диета ще помогне за това, както и за оптимизиране на хранителния статус.

 

Нели Павлова