Как начина ни на хранене по време на бременност влияе на развиващото се бебе?

ременна жена похапва здравословно

Бременността е чудесен повод за една жена да подобри хранителните си навици. Не само за нея самата, но и за новия човек, който създава.

От пържени кисели краставички до сладолед в полунощ, жените изпитват необичаен апетит за храна по време на бременност. Можем да виним както екстремните хормонални промени, които настъпват в тялото, но и липсата на баланс между хранителни вещества, които то получава. Така че дори и да не сте харесвали чипс никога, но сега намирате себе си пред рафта-галерия с такива продукти в магазина- не се учудвайте, не сте единствена! Но тук е важно да подчертаем, че тялото жадува такива храни, когато има нужда от бърза и високо-калорична енергия. Вероятно, в следствие на незадоволените увеличени нужди за достатъчно протеини, мазнини и въглехидрати, както и витамини и минерали, които една бременност изисква. Но това е друга тема, която ще засегнем в отделна статия.

Нека сега видим как нездравословните храни (и тук визирам пакетирани храни богати на наситени мазнини, захар и сол) влияят на развиващото се бебе.

4 изненадващи начина, по които нездравословната храна влияе на бебето

Има очевидни причини, поради които трябва да се спрем на бадеми вместо на вафличка с бадеми. Нездравословната храна не осигурява хранителните вещества, необходими за поддържането на правилния растеж и развитие на тялото на вашето бебе, включително неговия мозък, кости, имунна система и органи. Но освен, че липсват ключовите хранителни вещества, с които бихте могли да храните бебето, нездравословната храна може да има и дългосрочни ефекти, много след изчезването на петното от двойно шоколадовия шейк от блузата. Въпреки, че повечето проучвания в сферата са направени върху гризачи (а хората сме много по-комплексни!), те дават тема за размисъл. Ето какво показват последните проучвания около това как храната влияе на развиващото се бебе.

  1. В проучване с гризачи от 2017 г., публикувано в Frontiers in Endocrinology, учените проследяват връзката между диетата на майката и теглото на бебето, и връзката с храната и мозъчното му развитие. Оказва се, че гризачите, които ядат нездравословна храна по време на бременност, раждат бебета с по-голямо тегло, които развиват силно предпочитание за мазнини веднага след отбиването. Учените проследяват как балансираното хранене по време на детството влияе на такъв тип „придобито“ предпочитание за мазно и показват, че в действителност този глад за мазни храни намалява. Въпреки това, малките, според проучването, проявяват слабост към такъв тип храни дори и в зряла възраст.
  2. Повишен риск от алергии: редовният прием на храни с високо съдържание на захар може да предизвика хаос не само върху вашата сърдечно-съдова система, но може да има и неблагоприятно влияние и за бебето. Проучване на Европейското респираторно списание установи, че жените, които консумират редовно „свободни захари“ по време на бременността - т.е. храни с добавена захар, независимо дали са под формата на захароза, царевичен сироп с високо съдържание на фруктоза, мед или плодови сокове - имат 38% завишен риск от алергии при детето им, когато то е на възраст между 7 и 9 години. Майките също са забелязали зашеметяващо 101% увеличение на риска от алергична астма при децата си, следвайки не здравословния начин на живот. Изненадващо, консумацията на захари от децата в ранна детска възраст не е повлияла на резултатите.
  3. Повишен риск от сърдечни заболявания Сякаш се нуждаем от повече основателни причини, за да стигнем до здравословен индекс на телесна маса преди забременяване: Изследване на Cell Reports установи, че бременни плъхове, които ядат диета с високо съдържание на мазнини и високо съдържание на захар, страдащи от наднормено тегло преди бременността, могат да предадат генетични аномалии на три бъдещи поколения. Какво може да означава това? Повишаване на риска от сърдечни заболявания и диабет тип 2.
  4. Повишен риск от пристрастяване към нездравословна храна В проучване, публикувано в The FASEB Journal, бременните плъхове, които консумират нездравословна храна, всъщност програмират своите потомци да бъдат пристрастени към диета с високо съдържание на мазнини и захар, докато бъдат отбити. Защо? Изглежда, че тези вкусни лакомства правят нормалната система за възнаграждение на мозъка по-малко сензитивна. Това води до неумението да изпитат ситост и задоволство при хранене, което от своя страна може да предизвика преяждане.
  5. Какво да закусваш, когато си бременна Освен негативните ефекти върху бебето, твърде много нездравословна храна също може да направи бременността по-трудна, отколкото трябва да бъде. Неправилното хранене може да увеличи риска от няколко симптоми, свързани с бременността, като умора, киселини, стрии и гестационен диабет. В идеалния случай бременните жени биха намалили приема на силно преработени храни с бяло брашно, захар и изкуствени добавки. Трансмазнините, като хидрогенирани или частично хидрогенирани масла, са особено вредни по време на бременност, както и продукти с високо съдържание на наситени мазнини.

здравословна храна за бременни

Хайде сега малко по-позитивно!

Добрата новина? Обратната страна също е вярна: Правилното хранене може да улесни бременността и да осигури на бебето добро здраве, от укрепване на развитието на тъканите и мозъка до изграждане на кости и имунна система. Но ако желанието за мазнини, сладко или сол е неустоимо, тогава не се борете с него - просто намерете подходящите алтернативи, за да го задоволите. Фокусирането единствено върху това, което трябва да избягвате, може бързо да доведе до чувство на лишения- а и промяната на навици става чрез заместването им с по-здравословни, не с тяхната елиминация.

Ето няколко алтернативи на нездравословни храни, които да захранват вашите желания:

Ако жадувате: картофен чипс, начос, чиетос

Посегнете за: чипс от зеле (невероятен източник на фолиева киселина!), чипс от цвекло или сушени водорасли. Просто нарежете зеленчука на много тънки ивици и до изсушете във фурната при продължително печене на 80 градуса за около 3-4 часа.

Ако жадувате: бонбони, торти

Посегнете за: банани, ябълки или други плодове (направете ги малко попримамливи, като добавите бадемово масло или струйка разтопен тъмен шоколад). Може да добавите и няколко фурми, които са чудесен източник на фибри и могат да подобрят храносмилането и да предотвратят запека по време на бременност. Когато се консумират редовно в съучастие с други подходящи за човека промени.

Ако жадувате: сладолед

Посегнете за: плодово кисело мляко с добавен джинджифил (бонус! – това може да помогне за облекчаване на сутрешното гадене). Здравословен сладолед от замразени банани, боровинки и авокадо е супер чудесна опция за задоволяване на сетивата!

Идейно нали? Тези малки здравословни трикове ще Ви накарат да се чувствате не само физически по-добре, но и психически, знаейки, че осигурявате най-добрата среда за развитие на Вашето бебе! Ако сте готови да се сблъскате с най-добрия начин на хранене за Вас самата, взимайки под предвид индивидуалните Ви кръвни показатели и медицинска история, моля не се колебайте да запазите час с Нели, нашият клиничен хранителен терапевт, на 087 622 2711.