Какво се случва с мозъкът по време на бременност?

Бременна жена

Някога чудили ли сте се какво се случва с Вашия мозък през 9те месеца на бременността? Запитвали ли сте се на какви невероятни промени е подложено женското тяло, съзнание и психика през този толкова важен период? Често ,когато консултирам жени,които имат деца, забелязвам една самоотчетност по отношение на психологическите промени, които са настъпили при майчинството. Много жени делят живота си на „преди” и „след” раждането не само като голям етап в живота, но и като пренареждане на приоритети, целеполагане и екзистенциални нагласи. Вероятно и Вие сте чували от  баби,майки или приятелки, че се чувстват свързани с децата си по силен и необясним начин.Чували сте или сте усещали силната интуиция на майката, когато нещо се случва с детето й, макар и като възрастен, който е поел по собствения си път. Това е най-силната и древна връзка на този Свят. Тя е тайнство, което те променя завинаги.  Връзка, която започва още в утробата и се развива активно през цялата бременност.  Много от бременните обаче изпитват известен дискомфорт поради разсеяност, проблеми с паметта и концентрацията и съпровождащи затруднения в ежедневните дейности.

В тази статия ще надникнем на едно по-дълбоко невропсихологично ниво ,за да разберем какво се случва с бъдещите майки през най-хубавия период от живота им. За да обясним магията на тайнството, ще използваме наука.

 Както обикновено, мозъкът на бременността е просто вашите хормони, които се забавляват - този път за сметка на паметта ви. Разбира се проблемите със съня (особено често през първия и третия триместър) също играят роля, както и повишения енергиен разход на мозъка, за да останете фокусирани.  Едно от последните изследвания, проведено в Австралия [1] стига до заключението, че работата, свързана с паметта и екзекутивните функции, е значително по-намалена при бременните, отколкото при контролната група, особено през третия триместър. Това обаче не е заболяване или грубо нарушение. По-скоро се изразява в забравяне на неща от ежедневието (ключовете за колата, час при лекар, продукти за пазаруване). И вярвайте или не, обемът на мозъчните ви клетки всъщност намалява през третия триместър на бременността (което би могло да обясни току що прочетеното). Не се притеснявайте - мозъкът ви ще се запълни няколко месеца след раждането.

За сметка на това обаче ,бременните жени развиват способността си да разпознават потенциално опасни и вредни ситуации в ежедневието. Следователно бременните жени развиват социалното си познание (разпознаване на лица,разчитане на намеренията и емоциите на другите). Това всъщност е в основата на подготовка  за майчинство. По този начин бременните  се учат по един изумителен несъзнаван начин да разпознават видовете плач, нужди и сигнали от своето бебе. Данните сочат, че много от промените, които се случват в мозъка по време и след бременността, имат благоприятен ефект върху способността на жената да се грижи за децата си. Едно проучване от 2010 г. е установило, че жените претърпяват промени в области на мозъка, включително хипоталамуса и амигдалата, които са от значение за емоционалната регулация.[2] Майките, които съобщават за по-силно чувство на привързаност, показват по-големи промени в обема на сивото вещество. Проучването също така е установило, че когато на скоро родили се показват снимки на техните бебета, те изпитват повишена активност в социалните области на мозъка.

Разбирането за процесите, които се случват в мозъка на бременната жена могат да донесат спокойствие и да изградят стратегии за справяне през периода на 9-те месеца. Ето няколко съвета за самопомощ и поддържане на здравословно психологично равновесие:

  • Планирайте разумно – Не се нагърбвайте с твърде много задачи. Съставете си списък с ежедневни дейности и ангажименти, които можете да свършите, без това да предизвиква фрустрация и нежелан стрес. Знайте, че дори и да сте били свръхорганизирани преди да забременеете, можете да срещнете трудности в оптималното справяне с много задачи и това е нещо нормално.
  • Наспивайте се добре – Много вероятни са проблемите със съня особено през първите и последните седмици от бременността. По време на сън, мозъкът се зарежда и подобрява работата си, когато сме будни. Установете си вечерна рутина, изключете мобилния си телефон и правете дихателни упражнения за релаксация. Така подготвяте тялото и мозъчната си дейност за почивка и здравословен рестарт за предстоящия ден.
  • Хранете се балансирано и здравословно – Повишения апетит и лъжливото усещане, че се „храните за двама” могат да ви вкарат в капана на злоупотребата със забранени храни или преяждане. Доказано е, че храни с високо съдържание на антиоксиданти и витамини, както и незаменимите Омега 3 мастни киселини помагат за изграждането на мозъчни клетки,необходими за добрата работа на паметта и концентрацията.
  • Хидратирайте се ! – Мозъкът има нужда от вода, за да работи. Бременността и периодът след раждането са от изключително значение не само за мозъчната дейност, но и за цялостното здравословно състояние.
  • Задайте си напомняния – Ако имате проблем със запомнянето, малки бележки за подсказване какво трябва да напазаруваме или удобните мобилни приложения биха свършили чудесна работа.Вече стана ясно, че проблемите с работната памет са нещо обичайно, за това не се опитвайте да вървите срещу реалните факти – в реда на нещата е да се разсеяни и разконцентрирани – помагайте си, вместо да се саботирате. Все пак не искате да пропуснете важен преглед или поет ангажимент.
  • Тренирайте мозъка си – Отделяйте време за дейности, които да са ангажирани пряко с преработка, синтез и абстракция. Четете книги, решавайте кръстословици, играйте логически игри – сами или с партньор. Определете дейности , които да съчетават полезното с приятното.

Разбира се не бива да пренебрегваме и социалните фактори като отношения в партньорската връзка,  адаптирането към непланирана бременност, финансови затруднения и редица други. Но за да сведем до минимум дискомфорта от забравянето и пониженото внимание, просто следва да приемем този процес като част от неизбежните промени и да подходим с търпение и дори доза чувство за хумор. Все пак смехът и положителните емоции от предстоящото майчинство са ефективен и безплатен лек срещу стресът и съпровождащите неразположения.   Междувременно осъзнайте, че има реални психически, физически и физиологични причини, поради които това се случва. Може би начинът по който мозъкът работи в този период да е от помощ към преминаването в удивителния и прекрасен свят на майчинството. А това е нещо, което си струва да се запомни.

Нина Петкова - Клиничен психолог

Библиография:

1 - Sasha J Davies, Jarrad AG Lum, Helen Skouteris, Linda K Byrne, Melissa J Hayden - Cognitive impairment during pregnancy: a meta-analysis. MJA.2018;

2 - Kim P, Leckman JF, Mayes LC, Feldman R, Wang X, Swain JE.- The plasticity of human maternal brain: Longitudinal changes in brain anatomy during the early postpartum period. . Behav Neurosci. 2010